Thursday, October 22, 2009

2 warga KTDI di IKIM



dua orang warg KTDI yang juga merupakan ahli LTKS KTDI telah dijemput ke konti radio IKIM bagi membicarakan tentang program KEKASIH'09

Mereka yang dimaksudkan adalah saudara Muaz dan Saudara Syazwan yang juga merupakan pengarah program tersebut.

perbincangan banyak mengulas mengapa program itu diadakan di Kemboja. berdasarkan kepada respon saudara Muaz, KTDI sebelum ini telah mengadakan beberapa siri program antarabangsa antaranya ke Thailand, Acheh dan lain-lain. Jadi program Kekasih mengambil tempat di Kemboja.

Syazwan dalam ucapannya menambah, kedaifan penduduk Acheh dan kapasiti mereka yang hanya 10% peduduk muslim menyebabkan Kemboja dipilih. berbanding dengan masyarakat Malaysia yang mudah untuk mendapatkan bekalan daging dan berbeza sekali dengan masyarakat kemboja, maka program ini memang wajar diadakan di sana.

antara progra yang diakan di Kemboja nanti adalah Sunaton (Sunat berama-ramai) yang akan dikendalikan oleh para doktor di Kemboja dan dengan kerjasama Pusat Kesihatan UTM. selain daripada itu, Pusat Tamadun Islam juga akan mengadakan kelas bacaan Iqra di sana. hal ini penting kerana pembangunan ilmu juga amat dititik beratkan bertepatan dengan saranan Rasulullah saw dalam sebuah hadisnya.

untuk makluman sebanyak RM10,000 telah disampaikan pada pra-lawatan yang diadakan dalam bulan Ramadhan yang lepas. antara bantuan lain yang diadakan adalah pengagihan makanan dan pembinaan kemudahan prasarana seperti perigi dan tandas. selain dari itu kemudah jeneretor untuk electrik turut diberikan sebanyak 10 buah.

kepada sesiapa yang berminat untuk memberi sumbangan kepada program KEKASIH'09 ini boleh menghubungi saudara Syazwan di talian 017-6990217.

atau boleh memasukkan ke dalam akaun program
0116-0000253-10-3.

No comments: