Thursday, April 09, 2009

Selamat Menghadapi Peperiksaan.

Sedar tak sedar akhirnya kita sudah menghampiri ke penghujung semesta ke-2 bagi sesi 08/09. terlalu banyak rasanya kenangan dan pengalaman yang kita bersama kutip. antaranya Usrah menjadikan kita punya masa untuk berbicara tentang Islam, mendalami keindahan sirah dan menghayati makna tersirat di sebalik ayat2 al-Quran yang menuntut kita mempraktikan dalam kehidupan.

sebagai senior di LTKS rasanya tahun ini adalah tahun yang amat cemerlang buat LTKS. dengan penganjuran MAI'09 dan banyak lagi program telah mengikat ahli LTKS untuk sama2 berjuang meletakkan Islam ke tempat yang selayaknya di KTDI. di samping itu pengukuhan ukhwah telah membawa LTKS kembali dalam kedudukan yang stabil. jika dilihat di awal2 sem LTKS umpama menerima satu terjahan yang menuntut ahlinya melakukan reformasi bagi memacu LTKS ke tempat yang lebih tinggi. dan syabas pada barisan pimpinan yang baru serta Biro kerohanian JKM yang bertungkus lumus mengembalikan izzah LTKS sebagai satu persatuan yang kehadirannya bukan hanya melengkapkan suasana namun mencetus satu rasa yang tempiasnya dirasai semua.

menjadikan agenda dakwah sebagai perkara utama rasanya bukan mudah. namun jika semua hli faham akan tanggungjawab kita sebagai muslim insyaAllah segala mehnah & tribulasi yang datang dapat diterima dan dianggap sebagai satu sunnah dalam perjuangan. suka saya mengingatkan akan tanggungjawab atau peranan kita sebagai manusia. kita manusia dijadikan sebagai abid (hamba), pemakmur alam dan juga KHALIFAH. sebagai khalifah wajib atas kita mentadbir alam ini mengikut acuan yang telah diturunkan oleh Allah. disini juga saya ingin menyeru sahabat2 yang lain. tugas amar makruf nahi mungkar bukan hanya di bahu pimpinan LTKS, bukan juga di bahu ahli2 LTKS. tapi tugas ini adalah bagi setiap manusia yang mengucap 2 kalimah syahadah.

"Kamu (umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah...." (surah al-Imran ayat 110)

wajarkah kita hanya menunding jari pada LTKS jika sesuatu kemugkaran berlaku. ayuh Mahasiswa bersama mengembeleng tenaga agar bi'ah solehah dapat kita wujudkan di KTDI. agar KTDI benar2 menjadi Raudah yang kita impikan.

dan menjelang peperisaan yang bakal menjelma ini, saya menyeru kepada semua mahasiswa dan mahasiswi marilah kita menghidupkan malam. bukan hanya untuk belajar tetapi untuk bertahajud padaNya.

sesungguhnya setelah kita berusaha hendaklah kita berdoa dan bertawakal padanya. jauhkan diri kita dari maksiat dan yang utama bersihkan niat kita. sesungguhnya kita datang ke bumi UTM ini untuk belajar semata-mata mendapat keredaanNya.

selain itu mintalah restu dari ibu dan bapa.

akhir sekali saya memohon maaf jika ada tersalah menulis dan sama2lah kita berusaha melakukan yang terbaik dalam peperiksaan Final ini demi Tuhan yang Esa. InsyaAllah.
_senior LTKS_
(Pencari Sinar)

No comments: